• Authors: Otaki, Y., Honda, H., & Ueda, K.
    
  • Title: Water demand management: Visualising a public good
    
  • Journal(書誌情報): PLOS ONE
    
  • doi: 10.1371/journal.pone.0234621
    
  • 論文URL: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0234621
    
  • Abstract: Recent studies on water demand management show that providing visual information on water usage along with social comparisons with neighbouring households resulted in more efficient water usage. However, social comparisons can be discomforting for participants, especially in the case of downward or negative evaluations. To avoid this, some studies promote the use of social identity, a social norm approach that avoids comparisons. Past studies using social comparison used infographics, whereas other study types have used only textual (non-graphic) information. Therefore, in this study, we created a visualisation of water usage to highlight the importance of water as a shared resource, that is, as a public good, and feedback over six months according to the participants’ water usage. A difference-in-difference analysis indicated that the feedback was marginally significant in decreasing water consumption immediately and continuously, especially for the middle and low use households, during the summer months, which is a period of perceived water shortage. From the questionnaire survey, we found that households felt that they determined their water usage based on their preference and were satisfied with the outcome.
    
  • 著者Contact先の email: ueda[at]cs.c.u-tokyo.ac.jp([at]を@に変更してください。)
    
  • 日本語によるコメント(オプション,200-300字で):節水行動を誘導(ナッジ)するために様々な手法が提案されています。水使用量に関する他者との比較(social comparison)はそのための最もメジャーな手法の一つですが,水使用者に不快感を与える場合があることが報告されています。そこで本研究では,社会規範アプローチを採用し,水が共有物であることを意識させつつ(他者ではなく)本人の過去の水使用量を視覚的にフィードバックする手法を開発し,その効果を半年間に及ぶフィールド実験で検証しました。その結果,特に水不足になる夏季において,低~中使用量の水使用者に対して効果をもつことを確認しました。しかも,このようなフィードバックを与えられても,水使用者は,不快感なく,自らの意思で水使用量を決定できたと感じていることも明らかになりました。