Authors: Yang, K., Fujisaki, I., & Ueda, K.
Title: More knowledge causes a focused attention deployment pattern leading to lower creative performances
Journal(書誌情報): Scientific Reports
doi: 10.1038/s41598-021-97215-5
論文URL: https://www.nature.com/articles/s41598-021-97215-5
Abstract: Previous studies demonstrate that people with less professional knowledge can achieve higher performance than those with more professional knowledge in creative activities. However, the factors related to this phenomenon remain unclear. Based on previous discussions in cognitive science, we hypothesised that people with different amounts of professional knowledge have varying attention deployment patterns, leading to different creative performances. To examine our hypothesis, we analysed two datasets collected from a web-based survey and a popular online shopping website, Amazon.com (United States). We found that during information processing, people with less professional knowledge tended to give their divided attention, which positively affected creative performances. Contrarily, people with more professional knowledge tended to give their concentrated attention, which had a negative effect. Our results shed light on the relation between the amount of professional knowledge and attention deployment patterns, thereby enabling a deeper understanding of the factors underlying the different creative performances of people with varying amounts of professional knowledge.
著者Contact先の email: ueda[at]cs.c.u-tokyo.ac.jp([at]を@に変更してください。)
日本語によるコメント(オプション,200-300字で):専門知識の多い人よりも少ない人の方が、関連する創作活動において優れたパフォーマンスを示すことは先行研究で報告されていますが、その理由は明らかになっていませんでした。本研究では、認知心理学な実験とオンライン上の大規模データの分析に基づいて、専門知識の量が注意配分パターンに影響を与え、そのことが創作活動におけるパフォーマンスに影響することを初めて明らかにしました。認知心理学実験の結果を、一部機械学習を用いて解析し、さらにその結果の頑健性を上げるために、オンライン上の大規模データの自然言語処理およびデータサイエンス的な分析を行っている点で、研究方法の新しい方向性を示していると考えています。本論文は、朝日新聞(電子版)、日本経済新聞(電子版)などで紹介されました。
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